Vind jouw ideale baan in onze technische en office vacatures
Elektrotechniek
Werktuigbouwkunde
Installatietechniek
Bouwkunde
Office
Overig

Koeien met vlekken

J.C. de Zanger 9-11-2020 8:21
Categorieën: Algemeen

Koeien met vlekken….

Een gewaardeerde relatie van mij, die net als ik al jaren actief is binnen de bemiddelingsbranche, zei een paar jaar terug tegen mij tijdens één van onze frequente tête-à-têtes waarin wij spraken over het feit waarom sommige mensen moeilijk aan het werk komen “Ja Jan, we hebben nu eenmaal te maken met ‘koeien met vlekken’ ”.


Ook had ik deze uitspraak niet eerder gehoord, begreep ik meteen wat hij bedoelde; niemand is perfect en sommigen van ons hebben meer hulp nodig om aan een baan te komen dan anderen of juist om de baan te behouden.
Zelfs de man of vrouw met de juiste diploma’s kan struikelen bij de sollicitatie door gebrek aan bepaalde feitelijke kennis van het vakgebied of het ontbreken van sociale vaardigheden. 


Maar ligt het nu wel altijd aan die kandidaat?

Binnen onze branche praat iedereen over de juiste match, want dat is belangrijk. Bij Galjema detachering draait het hier uiteraard ook om.
De vraag is echter hoe de juiste match nu moet verlopen.

Toen ondergetekende na zijn scheiding zich met wankele schreden begaf in de wereld die daten genoemd wordt, was dit eigenlijk te vergelijken met het solliciteren naar een nieuwe baan. 
Het lijkt makkelijker dan het is om een gesprek met iemand aan te gaan en ‘de baan’ te scoren, maar niets is minder waar.
Of je nu gaat daten of solliciteren het gaat nu eenmaal om de eerste indruk  en dit geldt, zeker niet in de laatste plaats, ook voor de toekomstige werkgever die ‘solliciteert’ naar die nieuwe werknemer.
De twee partijen die met elkaar aan tafel zitten, willen allebei hetzelfde, namelijk een langdurige samenwerking. Beiden partijen kunnen echter dezelfde fouten maken wanneer het gaat om die eerste kennismaking.

Ik heb er een aantal op een rijtje gezet.

Ontspan!
Neem de tijd voor een gesprek. Dus praat eerst even over ditjes en datjes alvorens de aanval te openen op die mogelijke baan of kandidaat.

Te veel praten / Langdradigheid
Een veel gemaakte fout. Probeer als sollicitant de afgelopen 10 jaar niet in een tijdsbestek van een uur uiteen te zetten. Beperk je tot een kleine samenvatting waarin je uiteraard wel stil staat waar je gewerkt hebt en wat je precies gedaan hebt, zodat de toehoorder een goed idee krijgt. 

Maar probeer ook als werkgever je te beperken tot een kleine geschiedenis en maak er geen one-man show van.

Te weinig praten
Ook dit heb ik vaak mee gemaakt, tijdens de matchings waarbij ik aanwezig was.
Zowel de sollicitant alsmede onze opdrachtgever dient zich te verkopen aan de andere partij en dan moeten beiden toch wel hun unique selling points hebben benoemd.

Te graag willen
De sollicitant wil zo graag, dat het over komt dat deze baan een noodgreep is om inkomsten te genereren. 
Wanneer een werkgever (of in ons geval de opdrachtgever) dit gevoel heeft, dan mondt het vaak uit op een mismatch.
Natuurlijk moet je als werkzoekende geïnteresseerd over komen, maar zorg ervoor dat je goed bent voorbereid en zoek zelf de match tussen jou en de functie en gebruik dit in je gesprek.

Andersom dien je als inhurende partij er absoluut voor te waken dat je bij een uitstekende kandidaat, die ongetwijfeld kan kiezen uit meerdere opties, er aan voorbij gaat dat deze man/vrouw graag zelf wil kiezen. Je moet dus niet te snel roepen dat hij/zij zo spoedig mogelijk kan starten.
Houd je enthousiasme binnen de perken en probeer uit te vinden wat de kandidaat écht belangrijk vind en speel daar op in.

Negatief zijn
Niet doen! Het lijkt een open deur, maar hoe vaak ik sollicitanten niet heb horen vertellen wat er allemaal mis was bij vorige werkgevers… 
Stop daarmee!
Mensen houden van positiviteit, willen geen geklaag horen en de potentiële werkgever al helemaal niet. Waak er zéker voor dat de inhurende partij het idee van jou krijgt, dat het nooit aan jou heeft gelegen dat je nergens langer dan een jaar ergens gewerkt heeft.

En vanuit de werkgever? Ook dat gebeurt!
Ondergetekende heeft zich er jaren geleden zelf aan schuldig gemaakt door oud zeer van mijn bedrijf ter informatie te communiceren naar de sollicitant en hier te lang in te blijven hangen. Toen ik de sollicitant later belde om een vervolg gesprek in te plannen, werd dit afgewezen omdat ze geen goed gevoel aan ons gesprek had overgehouden.
Ik ben haar eeuwig dankbaar voor haar eerlijkheid!

Eerlijk zijn
Eerlijk duurt het langst en verdraai de zaken niet. Vroeg of laat komt het uit en dan zijn wellicht de poppetjes aan het dansen.
Voor de werkzoekende geldt dat je eerlijk moet zijn over wat je wel én niet kunt, je karaktereigenschappen en waarom je bij vorige werkgevers gestopt bent, óók al was dit geheel aan jou te wijten.

Wanneer je als opdrachtgever / werkgever tijdelijk iemand zoekt communiceer dit dan ook. In de praktijk komen we vaak gevallen tegen waar er gouden bergen worden beloofd wanneer het gaat over de inleentermijn en blijkt het in de praktijk een stuk korter te zijn.  

Doorvragen
Wanneer je ergens gaat solliciteren, dan moet je na het gesprek weten wat er van je wordt verwacht. Zorg dus dat je weet wat de functie inhoudt. Peil (voorzichtig) wat het arbeidsethos is van het bedrijf en of dit bij jou past. Stel de vragen die voor jou belangrijk zijn.

Het onderwerp ‘doorvragen’ geldt eigenlijk nog meer voor de inlenende partij. Het gebeurt helaas niet zelden dat de opdrachtgever ervan uit gaat dat iemand die op gesprek komt voor een bepaalde functie ‘het wel kan’.
Dit komt mede door de voordracht van het bemiddelingsbureau, het cv van de kandidaat of gewoon omdat iemand ‘goed overkomt’. 
Doordat men een bepaald verwachtingspatroon heeft van de sollicitant, slaat men regelmatig het testen door middel van vragen over en dit is niet goed.
Stel a.u.b. open vragen aan de sollicitant om zijn of haar kennis te testen, want anders valt het later zo enorm tegen. 
Vraag door! Want hoe specialistisch een bureau zich ook noemt, zij weten ook niet alles.

In de praktijk zijn er natuurlijk nog genoeg zaken waarop een match kan mislopen en waarvan je achteraf kunt zeggen “Had ik maar..”.

Ik hoop dat ik met bovenstaande een aantal tips heb kunnen geven voor een beter kennismakingsgesprek tussen kandidaat en opdrachtgever/werkgever. 
Wil je meer weten over dit onderwerp? Wij staan klaar om je te helpen!


 

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Galjema Rotterdam B.V. gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.