Ik zoek een collega en ik ben niet de enige......

Zoals vele bedrijven binnen de flexbranche ben ik naarstig op zoek naar die éne man of vrouw ter uitbreiding van ons team die voor ons het verschil gaat maken tussen heden en toekomst.

En natuurlijk wil ik graag díe nieuwe collega verwelkomen met de juiste ervaring binnen de technische detacheringsbranche, met een groot netwerk van elektrotechnische of (werktuig) bouwkundige medewerkers vanaf MBO niveau en een sprankelende persoonlijkheid die op ieder feestje een welgeziene gast is.

Maar ga ik die vinden?

Dat is de grote vraag die binnen menig detacheringsbureau gesteld wordt en waar toe wervingsplannen worden gesmeed om dit realiseren. Dus worden er extra bonussen beloofd aan medewerkers die op zoek gaan naar hun eigen collega's (referral recruitment), wordt er nagedacht over de Employer Branding van de organisatie, onderzocht wat de zogenaamde pullfactoren zijn voor nieuwe medewerkers, worden verleidende advertenties met de béste arbeidsvoorwaarden opgesteld en verspreid via (social) media.
Indien dit niet het juiste resultaat oplevert, dan kan er een specialistisch werving & selectie bureau worden ingeschakeld (blijf ik vreemd vinden, want dit lijkt op de loodgieter die een collega belt om zijn lekkende kraan te repareren..).

En wanneer dit nóg steeds niet leidt tot het aannemen van die ene topper?

Dan moet ik maar iemand zelf opleiden en wat meer geduld hebben, dacht ik vroeger.

Nou is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan! Je hebt er namelijk skills voor nodig en niet dat ik mij hier wil neerzetten als iemand zonder enige vaardigheid, maar opleiden is net als arbeidsbemiddeling een vak. Je moet er sowieso veel geduld voor hebben en dat is iets wat ondergetekende niet mee heeft gekregen bij zijn geboorte. :-)

Op een aantal successen na, is dit niet het ei van columbus gebleken. Is het dan echt niet mogelijk om zonder geluk de juiste man of vrouw te scoren voor een functie als consultant of recruiter? Nee, dat denk ik niet. Wanneer iemand dit vak wil leren en als hij of zij een lange adem heeft en 'eager' genoeg is te plaatsen, dan lukt het altijd. Je moet echter wel beschikken over de 'basis eigenschappen' die een beginnende consultant in huis moet hebben:

  • Een opgewekt persoon. Als jij als klant of detacheringskracht iemand aan de telefoon krijgt, dan wil je energie voelen en geen slap aftreksel van een medewerker die het zoveelste telefoontje 'moet' plegen. Té veel energie en power aan de telefoon is ook niet aan te bevelen, want sommige mensen houden ook gewoon van 'rustig'.
     
  • Representatief voorkomen. Wat mij betreft hoeft iemand niet met de laatste mode trends mee te lopen, maar kleding moet passen en schoon zijn. En uiteraard moet het zakelijk zijn, dus al te schreeuwerige kleding mag wat mij betreft in de kast blijven.
     
  • Goede beheersing van onze moedertaal in woord en geschrift. Misschien is het omdat ik zelf van de vorige eeuw ben, maar goed taalgebruik is een must. Een accent is natuurlijk geen probleem, want ondergetekende is tenslotte ook een Rotterdammer(t)...
     
  • Gedrevenheid! Of je nu timmerman, verpleegkundige, ICT-er of consultant wilt worden, je moet je er in verdiepen en investeren. Dat betekent lezen, leren en doen! En wat mij betreft niet eens in deze volgorde.
     
  • Eerlijk zijn. Het is niet voor niets dat het spreekwoord zegt 'Eerlijk duurt het langst'. Dit geldt in ons vak zowel naar de kandidaat alsmede naar de opdrachtgever. Als een kandidaat op bepaalde punten niet voldoet aan de functie of profiel eisen, benoem dit dan naar de opdrachtgever en ga alsjeblieft niet lopen roeptoeteren dat het zo'n fantastische kandidaat is, terwijl hij/zij op bepaalde punten eerder een zes scoort dan een acht. En wanneer een kandidaat wordt afgewezen door de opdrachtgever, geef hem of haar dan ook de werkelijke reden door, ook al is dit voor de kandidaat niet altijd leuk om te horen. Let hierbij wel op je woordkeus. Je kunt ervoor kiezen te zeggen dat iemand voortaan moet letten op zijn/haar persoonlijke hygiëne of je kunt zeggen dat de kandidaat stinkt. Ik zou kiezen voor de eerste optie.
     
  • Respect voor je medemens. Dit is een eigenschap dat ieder mens zou moeten hebben, maar zeker belangrijk binnen de flexbranche. Behandel iedereen zoals je zelf behandeld wil worden.
     
  • Interesse voor de branche waarin je bemiddelt. Voor onze huidige vacature geldt bijvoorbeeld dat men kennis of in ieder geval affiniteit / interesse dient te hebben voor techniek. Wanneer je iets niet weet, is dit niet erg, maar vraag het dan! Klanten of kandidaten praten graag over het vak en weten ook binnen twee tellen, door alleen te luisteren hoe je een technische term uitspreekt, of je uit je nek kletst of niet.
     
  • Commercieel actief wíllen zijn. Dit lijkt een open deur, maar niet iedereen realiseert zich dat alleen de zon voor niets op komt. Iedere werkgever binnen de flexbranche verwacht voldoende omzet van zijn commercieel medewerkers en dit is een punt waarop velen struikelen.
     
  • Plezier in het vak! Dit is de belangrijkste eigenschap om te slagen in het fantastische vak van de arbeidsbemiddeling. Wanneer je het niet leuk vindt om met klanten te praten over hun vak en de vacatures of wanneer je geen oprechte interesse hebt om te luisteren naar het verhaal van de kandidaat om hem/haar te bemiddelen naar een nieuwe baan of project, begin er dan niet aan! Je moet een letterlijke 'kick' krijgen van een succesvolle bemiddeling en er verslaafd aan raken.

Wanneer iemand voldoet aan bovenstaande opsomming dan weet ik zeker dat je binnen onze branche succesvol zult zijn. Misschien kost het wat tijd, maar lukken zal het.

Wanneer jij jezelf als lezer in dit verhaal herkent, staat bij mij in ieder geval de deur wagenwijd open om een keer te praten over jouw toekomst binnen onze onderneming.

 

 

Meer weten?

Laten we kennis maken!

Bel mij terug

Hi There

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Schrijf je in!

Galjema Rotterdam B.V. maakt gebruik van cookies om de website zo goed mogelijk voor je te laten werken. Zo ervaar jij geen gedoe.